Vaper club

e-cigarete forum
Zadnji put si ovdje bio: 11 stu 2019 22:53. Sada je: 11 stu 2019 22:53.

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]




 [ 4 post(ov)a ] 
Autor Poruka
 Naslov: Energetski napitci
PostPostano: 04 vel 2012 17:17 
Offline
Administrator
Avatar

Pridružen: 02 ožu 2011 14:18
Postovi: 10980
Lokacija: Samobor
slika



Energetski su napitci tijekom posljednjih godina postali „pošast“. Trenutno se na tržištu nalazi više od 500 brandova i procijenjeno je da je to industrija koja u Americi vrijedi više od 5 milijardi $. Nadalje, mnogi od vatrenih fanova tih pića su tinejdžeri i većina reklama je namijenjena njima. Prema nedavnom istraživanju, skoro polovica tinejdžera (43%) je kušalo piće, a mnogi od njih ga koriste redovito.

Nema sumnje u to: svakome je s vremena na vrijeme potrebno „podizanje“ i većina će ljudi posegnuti za kavom. Sve se veći broj osoba okreće energetskim napitcima, osobito mladi ljudi. Studenti ih koriste kako bi ostali budni dok štrebaju za ispite, a mladi sportaši ih koriste u nadi da će im pomoći kod poboljšanja njihovih sortskih performansi. Oni se često sparuju sa energetskim (hranjivim) pločicama kako bi se dobio veći „šut“.

Da li djeluju? Nema sumnje u to da djeluju, ponekad i predobro. Kao što je većina ljudi i sama saznala nakon što bi ih koristili kasno navečer, teško je nakon toga zaspati. Iako su naučeni na štrebanje, san koji se propušta može biti kritičan jednako kao i taj napitak. Mnoge su studije pokazale da se izgubi veliki dio kongitivnih sposobnosti ukoliko se izgubi san.

Dakle, šta su oni? Kako bi vam dali „šut“, oni moraju napraviti dvije stvari: proizvesti više glukoze i što ju prije dovesti do vaših stanica kako bi stimulirali nervni sustav. A energetski napitci to rade jako dobro. Većinom su napravljeni od šećera i kofeina; šećer pruža glukozu, a kofein stimulira vaše živce. Ali oni sadrže i mnoge ostale sastojke uz šećer i kofein, a neki od njih zabrinjavaju zdravstvene stručnjake.



slika



Iako energetski napitci čine dobro, oni imaju i neku svoju cijenu. Brzo podižu vašu energiju (šećer se skoro odmah pretvara u glukozu) i čine da se osjećate sjajno, ali to uzdizanje traje relativno kratko. Kako šećer ulazi u vaš krvotok, vi dobivate „udar“ energije, ali otprilike pola sata kasnije vi doživljavate „krah“ (nakon što se sva glukoza iskoristi). Počinjete se osjećati slabima i omamljenima što rezultira posezanjem za novim napitkom. To nas dovodi do pitanja: jesu li sigurni? Većina zdrastvenih stručnjaka se slaže da su relativno sigurni ukoliko se koriste umjereno. Na kraju krajeva, vi jednaku stimulaciju dobivate i od kave, a ne postoje dokazi da je kava nesigurna ako se koristi umjereno.

Glavni problem energetskih napitaka je kofein, kao i kod kave. Nekoliko je studija pokazalo da sigurna količina za većinu zdravih odraslih osoba iznosi otprilike 400 miligrama dnevno. Također se uz to mogu pojaviti popratni učinci: to je dijuretik i može uzrokovati gubitak tekućine, a kod pretjerivanja može stvoriti nervozu, mučninu, glavobolje i probleme sa snom. Dakle, koliko se kofeina nalazi u tim napitcima? Počnimo tako da proučimo običnu šalicu kave: u njoj se u prosjeku nalazi otprilike 100 mg (ali može varirati od 72 do 175 mg). Dobro je poznato da većini ljudi više od 5 ili 6 šalica kave dnevno može uzrokovati probleme. Pretpostavit ćemo da se isti obrazac primjenjuje i kod energetskih napitaka. Dakle, koliko se kofeina nalazi u tim napitcima? U jednoj porciji on varira od otprilike 72 do 150 mg što i ne zvuči kao previše. Jedan je od problema taj da mnogi energetski napitci sadrže dvije ili tri porcije u sebi. Neka od tih „supervelikih“ pića prema tome sadrže i do 249 mg, a to je već mnogo.

Još je jedan problem, a to je da iako je 400 mg dnevno sigurna količina za odrasle, to nije neophodno sigurno za djecu i adolescente. Nadalje, kava je vruća i većina ljudi će ju ispijati pomalo; energetski napitci su hladni i obično se ispijaju poprilično brzo. Najveći problem vezan uz kofein je taj što će on u svakom slučaju dehidrirati vaše tijelo, a ta dehidracija može biti ozbiljna- može vas čak i ubiti. Ljudi počinju osjećati žeđ nakon što popiju nekoliko energetskih napitaka (prvi znak dehidracije) i oni tada zbog toga piju više kako bi eliminirali žeđ što ih čini još dehidriranijima. Kao dodatak svemu, kofein izaziva ovisnost, pa što ga više konzumirate, potrebno ga je sve više i više kako vas držao „visoko“.

Nadalje, imamo problem i sa šećerom. Iako na tržištu postoji nekoliko vrsta energetskih napitaka bez šećera, većina ih je ispunjena njime. Neki sadrže i do 30 grama po porciji. Da vam bolje dočaramo 30 grama: to je otprilike 4 pune čajne žličice, a svaka sadrži oko 15 kalorija. Ukupan zbroj kalorija po porciji je, prema tome, oko 120 a to i nije prestrašno. Ali kako je već spomenuto ranije, mnogi energetski napitci sada sadrže 2 i 3 porcije, pa se u jednom spremniku može nalaziti 700 kalorija. Uz problem gojaznosti, osobito među djecom, dodatnih 700 kalorija je nešto bez čega se može. To je dodano njihovoj uobičajenoj (balansiranoj) ishrani i može tjedno dodati i jednu funtu na težini (453,6 grama).

Pogledajmo sada i ostale komponente energetskih napitaka. One variraju od pića do pića, ali neki od uobičajenijih su navedeni u popisu niže:

Guarana: to je izvor kofeina

Taurin (aminokiselina): dodaje se da obogati učinak kofeina

Glukuronolakton: učinci su općenito nepoznati, ali može pomoći pri izlučivanju toksina

Inositol: učinci su općenito nepoznati, ali neki mogu biti pozitivni

Vitamin B: nema problema

Karnitin i ginseng: općenito se smatraju sigurnima

Efedrin: kada se miješa s alkoholom, onda opterećuje srce

Piruvat: dodaje se kao pojačivač „izvedbe“, ali u velikim količinama može uzrokovati mučninu

Glutamin i argenin: aminokiseline, nema opasnosti


Najveći je problem s ovim dodatnim sastojcima taj da je dugoročni učinak u nekim slučajevima nepoznat. Većina ih je sigurna ako se koriste umjereno, ali ostali su upitni.

Ovo nas dovodi do pitanja: tko je najugroženiji? Osobe s visokim tlakom i problemima sa srcem su svakako ugroženi zbog opasnosti od dehidracije. Nadalje, djeca i adolescenti bi trebali biti pažljivi i ograničiti njihovu upotrebu. Sportaši također moraju biti oprezni: ne bi ih trebali koristiti za vrijeme natjecanja zbog opasnosti od dehidracije.

Ali mnogi će reći, „Mislio sam da su sportski napitci dobri za sportaše.“ I oni doista jesu, ali je važno razlikovati sportske napitke kao što je Gatorade od energetskih napitaka. Oni su međusobno prilično različiti. Sportski napitci su dizajnirani kako bi prevazišli dehidraciju; energetski napitci uzrokuju dehidraciju. Sportski napitci posebno nadomještaju elektrolite koji su izgubljeni znojenjem, a ti elektroliti zauzvrat održavaju omjer soli i kalija u tijelu.

Najveći je problem ostavljen za kraj. Mnogi ljudi miješaju energetske napitke s alkoholom,a do sada je vrlo dobro poznato da to može uzrokovati katastrofu. Miješanje energetskih napitaka s alkoholom osobi daje osjećaj da nije opijena. Ali u stvarnosti jest: ne može obavljati uobičajene testove sposobnosti pod utjecajem, nimalo bolje od osobe koja je pila samo alkohol. Nadalje, zato što se ne osjeća opijenom, osoba smatra da može više piti- i obično to i radi. I tako može završiti jednako pijana bez da je toga svjesna.

Dakle, iako se energetski napitci općenito smatraju sigurnima kada se umjereno koriste, morate biti oprezni.

_________________
Ako su neki zivoti savrsena kruznica, drugi uzimaju oblik koji ne mozemo predvidjeti ni shvatiti. Gubitak je bio dio moga putovanja. No i pokazao mi je sto vrijedi.
Kao i ljubav na kojoj mogu jedino biti zahvalan.


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Energetski napitci
PostPostano: 04 vel 2012 18:34 
Offline
Avatar

Pridružen: 03 ožu 2011 16:24
Postovi: 1370
Lokacija: Zagreb,Krapinhagen
Prije jedno deset godina,snimala sam svog bratića koji je DJ, po svim klubovima u Zagrebu gdje se pičio hause i techno / on je došao iz Francuske /.Trajalo je to mjesec dana i ne samo vikendom.Bez energetskog napitka nebi uspjela pročuti cijelu noć i ujutro ići na posao.Uvjerila sam se da djeluju izvanredno ali nakon mjesec dana sam skoro pala u nesvjest.I više NIKAD :bec:

_________________
slika


Zadnja izmjena: sanja; 04 vel 2012 21:14; ukupno mijenjano 1 put/a.

Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Energetski napitci
PostPostano: 04 vel 2012 20:04 
Offline
Moderator
Avatar

Pridružen: 03 ožu 2011 14:26
Postovi: 2515
Lokacija: Black Darling
samo za Sanju THC je odgovor na sve

_________________
slika Sve što sastaviš raspadne se prije ili poslije


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Energetski napitci
PostPostano: 24 stu 2012 23:55 
Offline
Administrator
Avatar

Pridružen: 02 ožu 2011 14:18
Postovi: 10980
Lokacija: Samobor
Više je nego jasno da čovjek ne treba biti biokemičar da bi skemijao energetski napitak. Takvo je barem mišljenje većine proizvođača "osvježavajućih pića"; primjerice, Starbucks je objavio popis sastojaka za one koji sami žele smućkati svoj čarobni napitak.
"Na tržištu se lako mogu naći mnogi sastojci koji daju više energije, a našim su kupcima najpoznatiji vitamini B-skupine, guarana i ginseng", kaže Ruby Amegah, koji je vodio Starbucksov tim za razvijanje proizvoda Doubleshot Energy+Coffee.
Iako zvuči privlačno, problem je što otkrivajući kupcima sastojke svojih proizvoda, proizvođači rade na tome da u široku uporabu uđu tvari za koje ni znanstvenici nisu sigurni kako točno djeluju na ljudski organizam. No stvar očito djeluje: Amerikanci godišnje protroše više od 4 milijarde dolara kako bi visokooktanskim eliksirima napumpali svoje energetske razine. To je vjerojatno i razlog zašto se proizvođači i desetak godina od pojave prvih energetskih napitaka drže osnovne formule, recepta za milijarde i milijarde prihoda: "konjske" doze kofeina i šećera ulickane manjim količinama naoko "egzotičnih" sastojaka kao što su guarana, ginseng i taurin.
Istina je, takvi vam napici kad niste ni za što "prodrmaju" tijelo valom energije i munjevito razbistre glavu. No, iako vam se čini da su ti napici čarobni, jeste li razmislili o tome kakvo je zapravo njihovo djelovanje. I je li zbog toga bolje takve "eliksire" ostaviti na polici u prodavaonici. Analizirali smo pet ključnih sastojaka najprodavanijih energetskih napitaka pa zaključite sami.

Kofein
Što je to? Tvar koja stimulira središnji živčani sustav. Većina energetskih napitaka sadrži između 140 i 170 mg kofeina u 4,5 dl.
Djeluje li? Oni koji na dan popiju i po nekoliko kavica, kunu se da djeluje. Austrijski su istraživači kod ljudi koji su progutali 100 mg kofeina 20 min poslije zabilježili veću moždanu aktivnost nego kod onih koji su dobili placebo. Usto, nedavna je studija Sveučilišta u Chicagu pokazala da su se nakon uzimanja 200 mg kofeina umorni ljudi osjećali dvostruko budnije nego oni koji se nisu "dopingirali" njime. "Kofein indirektno djeluje na mnogo različitih neurotransmitera", objašnjava dr. Andrew Scholey, istraživač koji se na australskom tehničkom sveučilištu Swinburne bavi prehranom i ljekovitim biljem.
Je li štetno? Većina energetskih napitaka sadrži onoliko kofeina koliko ga ima u otprilike pola litre kave. Ako od te količine ne postajete razdražljivi, nema problema. No ako tijekom dana popijete i druga pića koja sadrži kofein, mogli biste patiti od glavobolje, nesanice ili mučnine, pa čak i povraćati. S druge, pak, strane, ako ne uživate redovito u kavi ili koli te imate visok krvni tlak, mogli biste imati problema kad popijete energetski napitak s kofeinom. Finski su istraživači ustanovili da kofein što ga sadrže dvije-tri šalice kave može prouzročiti rast krvnoga tlaka za 14 jedinica.

Glukoza
Što je to? Šećer. Na deklaracijama energetskih napitaka kao drugi sastojak redovito je navedena saharoza, mješavina fruktoze (prirodnog šećera što se može naći u voću) i glukoze. Jedna limenka velike većine takvih napitaka sadrži 50 do 60 g glukoze ili saharoze.
Djeluje li? Gorivo koje koristi ljudsko tijelo većinom je glukoza – nakrcate li se slatkim, to bi vam teoretski trebalo osigurati instant-energiju. Studija nedavno objavljena u Journal of Applied Physiology pokazala je da su ljudi koji su popili 6-postotni napitak s glukozom bicikl mogli voziti 22 min dulje nego oni koji se nisu zasladili. No glukoza vam neće pomoći ako ste umorni zbog premalo sna. Istraživanje provedeno u V. Britaniji 2006. pokazalo je da su neispavani ljudi koji su dobili tekuću glukozu poslije 90 min reagirali sporije i bili pospaniji.
Je li štetno? Unošenje "praznih" kalorija nikad nije bilo preporučljivo pa treba imati na umu da neki energetski napici imaju kalorija koliko i 6 dl slatkih gaziranih napitaka. Tu je i činjenica da nagao unos glukoze može uzrokovati strelovit rast razine šećera u krvi, što je organizmu znak da prestane sagorijevati salo. Novozelandska studija iz 2006. pokazala je da kofein kombiniran s 27 g šećera iz, npr., limenke energetskog napitka može privremeno spriječiti organizam da sagorijeva salo.

Guarana
Što je to? Južnoamerički grm. Sjemenka guarane sadrži 4 do 5 posto kofeina, za razliku od zrna kave, gdje ga ima 1 do 2 posto. U limenci energetskog napitka količina guarane može iznositi od neznatnih 1,4 mg do čak 300 mg.
Djeluje li? Da, ako vam očekivanja nisu prevelika. U studiji objavljenoj u časopisu Appetite navodi se da su ljudi koji su uzeli 222 mg guarane bili samo malo manje umorni te 30 milisekunde brži na testu reakcije nego oni koji su popili placebo. Neki znanstvenici pripisuju djelovanje guarane isključivo tome što sadrži kofein, no dr. Scholey nije među njima. Njegov je znanstveni tim ustanovio da i sasvim mala količina – manje od 40 mg – guarane, koja sadrži vrlo malo kofeina, daje mnogo energije. To upućuje na zaključak kako guarana sadrži još neke tvari koje djeluju stimulativno same po sebi ili pak pospješuju djelovanje kofeina, zaključuje dr. Scholey.
Je li štetno? Znanstvenici s floridskog sveučilišta Nova Southeastern zaključili su na temelju testiranja da količina guarane koju sadrži većina energetskih napitaka ne može djelovati štetno. No, i dalje je upitno je li tako i kad je riječ o većim količinama koje bi se u organizam unijele ispijanjem nekoliko energetskih napitaka u kratkom razmaku.

Ginseng
Što je to? Ekstrakt korijena istoimene biljke, i to najčešće vrste Panax ginseng. U energetskim ga se napicima, u otprilike pola litre, može naći u količinama između 8 i 400 mg.
Djeluje li? Ako tražite energiju koja će vam dati tjelesnu snagu – ne. Nedavno je American Family Physician objavio tekst u kojem je navedeno kako ginseng ne djeluje na tjelesnu snagu. Ali zato jača mozak. Dr. Andrew Scholey i njegovi kolege ustanovili su da su ljudi kad su dobili 200 mg ekstrakta ginsenga sat prije testa kognitivnih sposobnosti ostvarili znatno bolje rezultate nego kad su ih rješavali bez toga dodatka. Osim toga, osjećali su i manje mentalnog umora. Pretpostavlja se da ginseng djeluje tako da pospješuje apsorpciju glukoze iz krvi u stanice mozga (i ostalih dijelova tijela), objašnjava dr. Scholey. U svakom slučaju, ključna je prava količina, a to je 200 mg.
Je li štetno? Budući da je u energetskim napicima količina ginsenga minimalna, štetno je djelovanje manje vjerojatno. Spominje se proljev, no dr. Scholey ističe da je on zabilježen kod ljudi koji su unijeli čak 3 g ginsenga na dan. Ipak, ako uzimate lijekove, obavezno pitajte svog liječnika je li sigurno piti energetski napitak. Primjerice, ginseng može djelovati na učinkovitost lijekova za razrjeđivanje krvi kao što je varfarin.

Taurin
Što je to? Jedna od aminokiselina u vašem mozgu – i jedna od onih kojih ima najviše – a može djelovati kao neurotransmiter, kemijska tvar koja u mozgu obavlja ulogu glasnika, omogućujući stanicama međusobnu komunikaciju. U energetskim ga se napicima može naći u različitim količinama: od 20 do 2000 mg.
Djeluje li? Znanstvenici baš i nisu sigurni u to. Kada taurin uđe u krvotok, objašnjava dr. Neil Harrison, profesor farmakologije na Weill Cornell Medical Collegeu, ne može proći kroz membrane što štite mozak. Pa čak i da može, profesorovo je istraživanje pokazalo da bi taurin prije djelovao kao sedativ nego kao stimulans. Kad su tu aminokiselinu nanijeli na moždano tkivo laboratorijskih glodavaca, ustanovili su da je "oponašala" neurotransmiter skraćeno zvan GABA – koji usporava aktivnosti u mozgu.
Je li štetno? Male su doze taurina OK, ali od previše energetskog pića slika postaje manje jasna. Nedavno je iz St. Joseph's Hospital iz Phoenixa u Arizoni stigla vijest da je troje ljudi imalo napadaje nakon što su popili dvije boce od 7 dcl napitka s taurinom u kratkom razmaku. Ipak, u tom slučaju istraživači nisu sigurni je li za to kriv taurin ili kofein te koliko je u svemu tome ulogu imalo zdravstveno stanje predoziranih pilaca.
Činjenica je da je obavljeno malo istraživanja na ljudima vezanih uz konzumaciju taurina pa se ne može sa sigurnošću reći je li preporučljivo unositi veće količine. Iz istog razloga nema ni čvrstih dokaza o njegovu djelovanju na podizanje energije.

Alternativni izvori energije
Treba vam nešto što će vas brzo "podići"? Nema problema, postoji masa napitaka s udarnom kombinacijom megadoza kofeina i šećera – izmjerili smo koliko tih tvari sadrže neki od njih

DUPLA KAVA
Kofein 164 mg
Šećer 0 g
Kalorije 20 kcl

COCA-COLA
Kofein 58 mg
Šećer 68 g
Kalorije 240 kcal

ENERGETSKI NAPITAK
Kofein 143 mg
Šećer 58 g
Kalorije 220 kcal

SHAKE S KAVOM
Kofein 175 mg
Šećer 33 g
Kalorije 330 kcal

_________________
Ako su neki zivoti savrsena kruznica, drugi uzimaju oblik koji ne mozemo predvidjeti ni shvatiti. Gubitak je bio dio moga putovanja. No i pokazao mi je sto vrijedi.
Kao i ljubav na kojoj mogu jedino biti zahvalan.


Povratak na vrh
  
 
 [ 4 post(ov)a ] 

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]


Online

Trenutno korisnika: crawl i 0 gostiju.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš postati privitke.

Idi na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
HR (CRO) by vaper club